نرم افزار بلندر Blender
کاربرد : ویرایش حرفه ای ویدئو سینمایی
شرکت توسعه و منتشر کننده : blender.org
نرم افزار Blender یک مجموعه ابزار رایگان و منبع باز گرافیک کامپیوتری سه بعدی است که برای ساخت فیلم های متحرک، جلوه های بصری، هنر، مدل های چاپ سه بعدی، گرافیک های متحرک، برنامه های کاربردی سه بعدی تعاملی، واقعیت مجازی، و قبلاً بازی های ویدئویی استفاده می شود. از ویژگی های بلندر می توان به مدل سازی سه بعدی، نقشه برداری UV، تکسچرینگ، طراحی دیجیتال، ویرایش گرافیک شطرنجی، ریگینگ و پوسته سازی، شبیه سازی سیال و دود، شبیه سازی ذرات، شبیه سازی بدن نرم، مجسمه سازی، انیمیشن، حرکت کبریت، رندر، موشن گرافیک، ویرایش ویدئو و ترکیب کردن ویدئو ها استفاده کرد. نرم افزار بلندرBlender به صورت رایگان و Open Source توسعه می یابد و عضو ASWF، Khronos، Linux Foundation و OIN است. همچنین توسط فروشندگان اصلی سخت افزار مانند AMD، Apple، Intel و NVIDIA به خوبی پشتیبانی می شود.
مواردی که در اینجا می خوانیم:
نرم افزار بلندر Blender و کاربردهای واقعی آن
چرخه های موتور رندر ، مدلسازی، مجسمه سازی، UV و VFX
Cycles موتور قدرتمند ردیاب مسیر بی طرفانه داخلی Blender است که رندر فوق العاده واقعی خیره کننده ای ارائه می دهد. که شامل پیش نمایش در زمان واقعی، رندر CPU و GPU ، سایه زن PBR و پشتیبانی از نور HDR ، پشتیبانی از رندر VR است.
مدلسازی، مجسمه سازی، UV مجموعه جامع از ابزارهای مدلسازی Blender، که ایجاد، تبدیل و ویرایش مدلهای شما را آسان میکند. و شامل پشتیبانی کامل N-Gon، اسلاید لبه، ورودی، شبکه و پر کردن پل، و موارد دیگر، ابزار و برس های مجسمه سازی پیشرفته ، بخش فرعی با وضوح چندگانه و پویا، نقاشی سه بعدی با برس های بافت دار و ماسک، برنامه نویسی پایتون برای ابزارها و افزونه های سفارشی می باشد.
متخصصان VFX می گویند: “احتمالا بهترین ردیاب در بازار”. بلندر شامل دوربین آماده تولید و ردیابی شی است. به شما امکان می دهد فیلم خام وارد کنید، فیلم را ردیابی کنید، مناطق را ماسک کنید و حرکات دوربین را به صورت زنده در صحنه سه بعدی خود ببینید. و شامل موارد کاربردی مهم مانند ردیابی خودکار و دستی، بازسازی قدرتمند دوربین، پیش نمایش در زمان واقعی از فیلم ردیابی شده و صحنه 3D شما، پشتیبانی از ردیابی Planar و حل کننده های سه پایه است.
انیمیشن و ریگینگ، طراحی 2D&3D
انیمیشن و ریگینگ، به لطف ابزارهای ریگینگ و انیمیشن با کیفیت بالا، Blender اکنون برای تعداد زیادی فیلم کوتاه، تبلیغات، سریال های تلویزیونی و فیلم های بلند مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله موارد پرکاربرد استفاده شامل:
پاکت، اسکلت و پوست گیری خودکار، استخوان های درون یابی شده B-spline، ویرایشگر منحنی و برگه های دوپ، شکل های استخوانی سفارشی برای ورودی سریع،
همگام سازی صدا هنر داستان، طراحی دو بعدی در سه بعدی واقعا! طراحی مستقیم در نمای سه بعدی بسیار منطقی است. این آزادی بینظیر گردش کار را برای افراد دارای داستان و هنرمندان دوبعدی باز میکند. و شامل موارد پرکاربرد زیر است:
ترکیب دو بعدی با سه بعدی درست در نمای، پشتیبانی کامل از انیمیشن با پوست پیاز، لایه ها و رنگ ها برای سکته مغزی و پر کردن، سکته مغزی قلم مو و والدین به اشیاء 3D
آن را از آن خود کنید، بلندر دارای یک رابط کنترل شده پایتون انعطاف پذیر است. طرح، رنگ، اندازه و حتی فونت قابل تنظیم است. از صدها افزونه توسط انجمن ایجاد شده است استفاده کنید یا خود را با استفاده از API Python قابل دسترسی Blender، افزونه دلخواه تان را ایجاد کنید. مواردی که با API Python در بلندر انجام داد شامل:
سفارشی کردن طرح رابط و رنگ، پشتیبانی از صفحه نمایش Hi-res/Retina، ابزارها و افزونه های خود را ایجاد کنید، روی نمای OpenGL بکشید، با Blender’s Render API متصل شوید.
سخت افزار مناسب برای کار با نرم افزار بلندر Blender
در اینجا به تفکیک بخش های مختلف سخت افزاری را برای کار با نرم افزار بلندر Blender معرفی می کنیم و توضیح می دهیم که برای گرفتن بهترین خروجی از این نرم افزار رندر چه میزان از بخش های مختلف سخت افزار کامپیوتر از جمله پردازنده، حافظه رم، حافظه ذخیره سازی، گرافیک و… نیاز می باشد.
سیستم های کیس پیشنهادی Dokmeha، برای نرم فزار بلندر Blender
پردازنده
مدل سازی، انیمیشن و شبیه سازی
مدل سازی سه بعدی، انیمیشن و شبیه سازی در درجه اول کارهای تک رشته ای هستند، بنابراین پردازنده ای با سرعت کلاک بالا توصیه می شود.
رندرینگ
Blender از رندر ترکیبی CPU + GPU پشتیبانی می کند، بنابراین هر چه تعداد هسته های CPU و کارت های گرافیک بیشتر باشد، بهتر است.
کدام CPU برای بلندر بهتر است؟
در حال حاضر، سریعترین CPU برای Blender به گردش کار و حجم کاری خاص شما بستگی دارد. همان طور که گفتیم کارهای مدلسازی و انیمیشن روی یک هسته تک و سریع بهتر است. در حالی که رندر با تعداد هسته های زیاد بهتر است. شبیه سازی ها تا حدودی تقسیم شده اند. شبیه سازی های پارچه ای و بدنه سفت و سخت فقط از چند هسته سریع استفاده می کنند، در حالی که شبیه سازی سیال از هسته های زیادی استفاده می کند.
اگر شبیهسازیهای سیال زیادی انجام میدهید یا به رندر کردن CPU تکیه میکنید، سریعترین CPU فعلی Threadripper 5995WX AMD است. ۶۴ هسته و رم تا ۵۱۲ گیگابایت پشتیبانی می کند اما اگر روی مدل سازی و انیمیشن متمرکز هستید، 12900K اینتل با رم جدید DDR5 بهترین گزینه است.
آیا سرعت ساعت CPU گردش کار Blender را بهبود می بخشد؟
سرعت بالای ساعت (Clock Speed) بیشترین تاثیر را بر مدل سازی و انیمیشن دارد، به خصوص اگر پروژه ها پیچیده تر باشند.
یا تعداد بیشتر هسته های CPU باعث می شود بلندر سریعتر شود؟
هسته های بیشتر برخی از اقدامات مانند رندر و شبیه سازی سیال را سرعت می بخشد، بنابراین اگر این کارها زمان زیادی را از شما می گیرند، حداکثر کردن تعداد هسته هایی که می توانید تهیه کنید ایده آل خواهد بود. هستههای اضافی مدلسازی و انیمیشنسازی را سرعت نمیبخشند، زیرا این کارها نیاز به پردازنده با هستههای تک رشتهای یا سبک دارند.
آیا Blender با پردازنده های Intel یا AMD بهتر کار می کند؟
در حال حاضر، AMD در زمینه رندرینگ و سایر بارهای کاری، به دلیل تعداد هسته های بالای CPU پیشرو است. با این حال، پردازندههای اینتل تمایل دارند سرعت کلاک هر هسته بالاتری را ارائه دهند – که آنها را برای کارهای مدلسازی بهتر میکند.
کارت گرافیک
کارت گرافیک یا GPU مسئول تعداد مدلها، بافتها و افکتهایی است که روی صفحه نمایش داده میشوند و همچنین تعداد فریمها در ثانیه قابل نمایش است. اما Blender از GPU برای موتور رندر داخلی خود استفاده می کند و می تواند از CPU و GPU برای رندر استفاده می کند، بنابراین کارت های گرافیکی با حافظه بالا و هسته های CUDA توصیه می شود.
کدام GPU (کارت تصویری) برای بلندر بهتر است؟
در حال حاضر، سریعترین پردازنده گرافیکی بلندر NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti است.
Blender به چه مقدار VRAM (حافظه ویدیویی) نیاز دارد؟
مقدار VRAM مورد نیاز به پیچیدگی پروژه و وضوح نهایی بستگی دارد. تمام شدن VRAM منجر به کاهش عملکرد قابل توجهی می شود زیرا برای جبران تفاوت باید از حافظه سیستم استفاده شود، بنابراین اگر مطمئن نیستید اشتباه کنید و کارت گرافیکی با حافظه داخلی بیشتر از نیاز خود تهیه کنید. از مشاوره رایگان متخصصین دکمه ها استفاده کنید تا به شما کمک کنند.
آیا چندین پردازنده گرافیکی عملکرد بلندر را بهبود می بخشد؟
فقط یک کارت گرافیک برای نمایش محتوا روی صفحه در بلندر استفاده می شود، اما موتور رندر داخلی قادر است از چندین GPU در حین رندر استفاده کند. بنابراین برای رندرینگ می توانید از سیستمی با چندین کارت گرافیک استفاده کنید.
آیا Blender با کارت های گرافیک NVIDIA یا AMD بهتر کار می کند؟
کارتهای NVIDIA نسبت به AMD برتری قابل توجهی دارند به دلیل OptiX و CUDA API.
آیا بلندر به یک کارت گرافیک حرفه ای مانند Quadro نیاز دارد؟
هیچ نیاز خاصی به GPU درجه یک حرفه ای وجود ندارد، اما شایان ذکر است که چنین کارت هایی اغلب به حافظه داخلی (VRAM) بیشتری نسبت به GPU های کلاس مصرف کننده مجهز هستند. اگر حجم کاری شما به مقدار زیادی VRAM نیاز دارد، ممکن است ارزش یک کارت حرفه ای را داشته باشد.
حافظه رم
به طور کلی، ۳ تا ۶ گیگابایت رم برای هر هسته CPU توصیه می شود. به عنوان مثال، اگر یک پردازنده ۱۲ هسته ای را انتخاب کنید، ۳۲ گیگابایت برای کارهای اساسی یا ۶۴ گیگابایت برای بارهای کاری سخت تر کافی است.
بلندر به چه مقدار رم نیاز دارد؟
مقدار RAM مورد نیاز بستگی به گردش کار و حجم کاری شما دارد. خود بلندر می تواند در سیستمی با ۱۶ گیگابایت رم کار کند، البته تا زمانی که پروژه ها کوچک باشند. پروژه های بزرگتر به ۳۲ گیگابایت نیاز دارند. عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که چه برنامه های دیگری در کنار Blender استفاده می شود. بسیاری از هنرمندان چندین برنامه پیشرفته را به طور همزمان باز خواهند داشت و به ۶۴ گیگابایت رم یا بیشتر نیاز دارند. در تجربه ما، ۶۴ تا ۱۲۸ گیگابایت به طور کلی محدوده اکثر کاربران رده بالا است.
حافظه ذخیره سازی
نیازهای ذخیره سازی Blender اغلب نادیده گرفته می شود. با افزایش پیچیدگی صحنه، پروژه های بلندر می توانند از کوچک تا بسیار بزرگ متغیر باشند. آنهایی که انیمیشن های با وضوح بالا را رندر می کنند نیز به فضای ذخیره سازی بزرگ و سریع نیاز دارند. بسیاری از کاربران همچنین دارای کتابخانههای بزرگی از پروژهها یا فایلهای مرجع هستند، بنابراین مهم است که درایو مناسب برای کار را دریافت کنید.
چه پیکربندی ذخیره سازی برای بلندر بهتر کار می کند؟
داشتن فضای ذخیره سازی بزرگ و سریع بسیار توصیه می شود. توصیه می کنیم یک درایو حالت جامد ۵۰۰ گیگابایتی + NVMe برای سیستم عامل و برنامه ها و ۱ یا ۲ ترابایت NVMe SSD برای فایل های پروژه خود داشته باشید. این باید برای اکثر کاربران کافی باشد، اما بسیاری از هنرمندان همچنین درایو بزرگ دیگری را برای کتابخانه های مواد و مرجع خود می خواهند. بسته به بودجه و ظرفیت شما، این می تواند یک درایو SATA SSD یا حتی درایو پلاتر کندتر باشد. اگر میخواهید فضای ذخیرهسازی انبوه، پشتیبانگیری یا آرشیو بیشتری داشته باشید، یک هارد دیسک داخلی یا خارجی برای این کار خوب عمل میکند و از یک SSD با ظرفیت بالا ارزانتر است.
سخت افزار پیشنهادی بلندر Blender
کمترین سخت افزار
CPU 64 بیتی چهار هسته ای با پشتیبانی از SSE2
8 گیگابایت رم
نمایشگر فول اچ دی
ماوس، پد لمسی یا قلم + تبلت
کارت گرافیک با ۲ گیگابایت رم، پشتیبانی از OpenGL 4.3
سخت افزار توصیه شده
سی پی یو ۶۴ بیتی هشت هسته ای
32 گیگابایت رم
صفحه نمایش ۲۵۶۰×۱۴۴۰
موس یا قلم + تبلت سه دکمه
کارت گرافیک با ۸ گیگابایت رم
لینک مشاهده بیشتر در سایت نرم افزار بلندر Blender
لپ تاپ های پیشنهادی Dokmeha، برای نرم فزار بلندر Blender
با یک متخصص صحبت کنید.
متخصصان عملکرد ما می توانند به شما کمک کنند ایستگاه کاری مناسب را که برای برنامه ها و گردش کار شما ساخته شده است پیدا کنید. متخصصان کارآیی DOKMEHA آماده هستند تا در مورد تمام سوالات فنی شما به شما کمک کنند و راه حل هایی را برای گردش کار نرم افزار حرفه ای شما ارائه دهند.
شنبه تا پنج شنبه | ۱۰ صبح تا ۵ عصر
۶۸۰۸ ۲۸۴۲ ۰۲۱ / ۶۸۰۹ ۲۸۴۲ ۰۲۱
پشتیبانی در WhatsApp پیام بگذارید:
۰۹۳۶۹۵۳۷۷۱۳ / ۰۹۳۵۸۱۱۶۴۲۲